خبر

پیشرفت به سوی اینترنت کوانتومی سرعت می گیرد

Progress towards a quantum Internet gathers pace

مسیر حرکت به سوی اینترنت کوانتومی یک خیز رو به جلوی مهم به خود دیده است چون دانشمندان ژاپنی روش متفاوتی برای مخابره ی اطلاعات کوانتومی در فواصل طولانی به نمایش گذاشته اند.

این فرایند، نور به طور دایره ای قطبیده شده را به کار می گیرد تا برای چرخش حالت اسپین الکترونی روی یک نقطه ی کوانتومی استفاده کند. نقطه ی کوانتومی به اندازه ای کوچک است که فقط فضای کافی برای عبور یک تک الکترون وجود دارد. با استناد به فناورانی از دانشگاه اوزاکای ژاپن، این فرایند مسیر متفاوتی به سوی یک اینترنت کوانتومی به طور کامل امن ارائه می دهد.

اینترنت کوانتومی مفهومی مبتنی بر استفاده ی نظری از رایانه های کوانتومی برای ساخت یک نوع جدید شبکه است. در حالی که اینترنت سنتی از طریق استفاده از سیگنال های دودویی بسته های داده ای کار می کنند، اینترنت کوانتومی سیگنال های کوانتومی را به جای آن به کار خواهد گرفت. این فرایند به طور اساسی با سامانه هایی سروکار دارد که با ارسال اطلاعات به یکدیگر از طریق سیگنال های کوانتومی اینترنت را شکل می دهند.

ایده ی اینترنت کوانتومی شاید مربوط به دهه ی گذشته باشد ولی چنین سامانه ای به احتمال زیاد به یک شاخه ی تخصصی از اینترنت کلاسیک تبدیل می شود. بنابراین دست کم در آغاز، ممکن است به عنوان راه حلی برای کاربردهای بسیار ویژه ایجاد شود. مزیت کلیدی آن در به کارگیری رمزنگاری کوانتومی است که سطح بی سابقه ای از امنیت را ایجاد می کند.

حوزه ای که مانع از پیشرفت می شود، پایداری است. برای دستیابی به یک اینترنت کوانتومی، سیگنال های نوری باید با اسپین های الکترونی در رایانه های مجزا تعامل داشته باشند. پژوهش جدید با به کارگیری نور لیزر برای مخابره ی اطلاعات کوانتومی از طریق یک نقطه ی کوانتومی و با تغییر حالت اسپین یک تک الکترون به این هدف دست می یابد. استفاده از دستکاری نوری سریع اسپین های الکترونی منفرد می تواند پایه و اساس یک پلتفرم رایانش نانومقیاس کوانتومی و اینترنت کوانتومی باشد.

این پژوهش در قالب مقاله ای با عنوان:

Angular momentum transfer from photon polarization to an electron spin in a gate-defined quantum dot

به فارسی: «انتقال گشتاور زاویه ای از قطبش فوتون به یک اسپین الکترونی در یک نقطه ی کوانتومی تعریف شده از گیت» در مجله ی Nature Communications منتشر شده است.

digitaljournal.com